Ni mot oss.

Jag sitter framför datorn med tangentbordet i knät och bläddrar igenom alla olika sidor jag brukar besöka, bilddagboken, facebook, aftonbladet, NA och TTELA.

På Aftonbladet fastnar ögonen på något som beskriver ett nytt hat i USA, något som nyss var älskat och hyllat till skyarna, är nu hatat. Och det är den nye presidenten Obama. För att han vill ge alla människor lika möjlighet till sjukförsäkring och sjukvård. Utan att bli ruinerade. 

Det är flera olika faktorer i landet som är rädda för detta, läkarna som är rädda att få mindre betalt, försäkringsbolagen som är rädda att bli utkonkurerade av den eventuella statliga försäkringen och därmed bli av med pengar och kunder, läkemedelsföretagen som är rädda för att de måste sänka priserna på sina preparat och därmed förlora pengar.

Allt de koncentrerar på är just det, pengar, ingen som tänker på vilken möjlighet dessa 46 miljoner människor får, de som idag inte har någon sjukförsäkring, de som väntar tills de är så akut sjuka att de inte kan nekas vård, eller de som hellre letar reda på någon läkare som jobbar svart.... Ingen tänker på dem, att de slipper vända på slantarna, ta lån, för att kunna vara friska.

Jag känner att jag som svensk höjer på ögonbrynen, när jag läser, hur kan de protestera mot detta? Samtidigt som det faktiskt är en självklarhet för mig att kunna plocka upp telefonen och ringa till vårdcentralen för att få råd och vård om det behövs. Det är så självklart och glasklart.


Det har alltså gått så långt att Obama inatt (Svensk tid 01.55) kommer att ge ett tal för att övertala kongressen om att detta är det enda rätta beslut för landet, på Aftonbladet kan man hitta ett urdrag ur talet, det lyder som följer;

"– Jag är inte den första president som tar upp frågan, men jag är fast besluten att bli den siste, sade Obama med udden mot de republikaner som kämpar för att skjuta sjukvårdsreformen i sank."

Att de inte förstår, att det är för deras skull, han ger detta förslag, som faktiskt, inte att förglömma, var ett utav hans vallöften under 2008 års persidentval i USA.
Visst, vissa faktorer kommer säkert förlora pengar på detta, men tänk vad många liv som slipper spillas, för ett idiotiskt sjukhussystem. För det är vad det är,
idiotiskt.


Micke, min samhälls lärare bad oss bevaka media lite extra nu, att hålla ögonen öppna efter saker att diskutera på lektionerna, intressanta saker som kan få igång oss på riktigt.
Jag tror att detta är en sådan sak. Jag har en klasskamrat som kommer från USA, och jag kan inte vänta med att få höra hans åsikt i detta, vad tycker han om sjukvårdssystemet som finns idag? Vad tycker han om Obamas förslag? Åh, jag längtar till på fredag och att få diskutera detta med honom!

Jag kan iallafall inte annat än hålla med Obama om detta, det behövs en förändring, och det är snart! Människor kommer fortsätta att dö ända tills allmän/statlig sjukförsäkring införskaffats.


Eller?

Kommentarer
Postat av: Linda

Så jävla rätt!



Jag hoppas det går bra när ni ska ta upp det här , och du måste berätta vad som blev sagt! Jag kan komma ner o diskutera ;) haha

2009-09-10 @ 09:50:45
URL: http://lindacrona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback